Oleh Wan Mohd.
Shaghir Abdullah
MENGENAI ulama ini sangat banyak ditulis orang, namun tulisan ini terlebih
dahulu mengemukakan kelainan penulisan yang bersumber daripada orientalis yang
diikuti oleh hampir semua penulis dunia Melayu, iaitu tentang namanya yang
dikemukakan sebagai Abdur Rauf Singkil atau al-Sinkili. Walhal daripada Syeikh
Abdur Rauf sendiri belum ditemui penambahan perkataan Sinkili di hujung
namanya, yang ada hanyalah ‘al-Fanshuri’.
Penambahan
nama ‘al-Fanshuri’ bukan ‘as-Sinkili’ di hujung nama untuk Syeikh Abdur Rauf bin
Ali yang tersebut dilanjutkan oleh semua ulama Melayu, yang dimulai oleh
muridnya Baba Daud bin Ismail ar-Rumi ketika beliau menyelesaikan Turjumanul
Mustafid atau Tafsir al-Baidhawi, demikian juga pada salasilah Tarekat
Syathariyah dan Tarekat Qadiriyahnya.
Hal
yang sama dilanjutkan pula oleh murid Baba Daud bin Ismail ar-Rumi bernama
Syeikh Faqih Jalaluddin bin Kamaluddin al-Asyi dalam Manzharul Ajlanya. Malahan
juga sama dengan yang ditulis oleh Syeikh Muhammad Zain bin Faqih Jalaluddin
al-Asyi di dalam Bidayatul Hidayahnya. Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani
dalam Manhalush Shafi juga menyebut nama Syeikh Abdur Rauf al-Fansuri.
Demikian
halnya dengan Syeikh Abdus Shamad al-Palimbani di dalam Siyarus Salikin.
Demikian halnya dengan Syeikh Zainal Abidin bin Muhammad al-Fathani di dalam
Aqidatun Najin dan juga Syeikh Ahmad al-Fathani pada kenyataannya sewaktu
mentashhih kitab Turjumanul Mustafid/Tafsir al-Baidhawi.
Barangkali tulisan terawal di kalangan ulama yang menyebut ulama ini berasal dari Singkel ialah Syeikh Abdur Rauf bin Makhalid Khalifah al-Qadiri al-Bantani dalam karyanya berjudul Mukhtashar Tashnif Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fanshuri. Di antara tulisannya, “… dan berkata orang yang arif, iaitu Syeikh Abdur Rauf anak Ali, Singkil nama negerinya”.
Pada
halaman terakhir manuskrip tertulis, “Ini kami mengambil risalah ini karangan
Syaikhu Masyaikh segala Jawi Syeikh Abdur Rauf Aceh, Singkil nama kampungnya
….”
Namun
dalam tulisan ini, penulis tetap mengikut tulisan ulama-ulama kita, iaitu menyebut
nama lengkapnya Syeikh Aminuddin Abdur Rauf bin Ali al-Fanshuri. Nama Aminuddin
yang biasa dipakai pada awal namanya, namun jika dihilangkan tidaklah cacat
kerena untuk memendekkan kalimat.
ASAL
USUL DAN PENDIDIKAN
Menurut
pendapat A. Hasymi, ada dua orang ulama yang bersaudara keturunan Parsi, iaitu
Ali al-Fansuri dan Hamzah al-Fansuri. Datuk nenek kedua-duanya diberi
kepercayaan oleh kerajaan memimpin pusat pendidikan yang bernama Daya Blang
Pria. Ulama tersebut bernama Syeikh al-Fansuri.
Bahawa pada masa pemerintahan Sultan Alaiddin Riayat Syah Said Mukammil, 997-1011 H/1589-1604 M, dua orang keturunan Syeikh al-Fansuri itu mendirikan dua pusat pendidikan Islam di pantai barat Tanah Aceh, iaitu Syeikh Ali al-Fansuri mendirikan Dayah Lipat Kajang di Simpang Kanan. Adiknya Syeikh Hamzah al-Fansuri mendirikan Dayah Obah di Simpang Kiri Rundeng.
Pada
1001H/1592M, Syeikh Ali al-Fansuri dikurniakan seorang putera yang diberi nama
Abdur Rauf. Ada pendapat lain menyebut bahawa Abdur Rauf lahir dalam tahun
1024H/1615M. Pendapat tersebut berbeza dengan pendapat Dada Meuraxa, menurutnya
Abdur Rauf lahir di Singkel (Aceh Selatan), ibunya berasal dari Barus. Katanya,
dalam sejarah abad ke-16 terdapat dua ulama yang serupa namanya, Syeikh Abdur
Rauf dari Singkel dan Syeikh Abdur Rauf dari Barus.
Hamka
dalam bukunya yang bercorak menyerang Ir. Mangaraja Onggang Parlindungan
berjudul “ Antara Fakta dan Khayal Tuanku Rao ” telah memansuhkan pendapatnya
sendiri yang sebelumnya mengatakan bahawa yang bernama Syeikh Abdur Rauf itu
adalah dua, dalam buku tersebut beliau mengatakan hanya seorang.
Walau
bagaimana pun kalimat di bawah ini mencerminkan bahawa beliau masih belum
tahqiq atau ragu-ragu. Katanya, “Tetapi saya akan kembali pula mengatakan dua
kalau ada orang yang dapat mengemukakan fakta yang dapat
dipertanggungjawabkan”.
Pendapat
Dada Meuraxa dan Ir. Mangaraja Onggang Parlindungan yang menyebut Syeikh Abdur
Rauf ada dua orang disokong kuat oleh Abdullah Abbas Nasution dalam bukunya
Sejarah Islam Sedunia 14 Abad Silam.
Dengan
bersyukur kepada Allah, penulis menemukan bukti bahawa di Aceh pada zaman yang
sama memang terdapat dua orang yang bernama Syeikh Abdur Rauf. Penulis juga
menemukan sebuah manuskrip berjudul ‘ Durratun Nakhirah Tanbihan li Durril
Fakhirah ’ karya Syeikh Sirajuddin bin
Jalaluddin yang diselesaikan pada 1238 H/1822 M. Di dalam kitab tersebut
diceritakan dua orang yang bernama Abdur Rauf, iaitu yang seorang Abdur Rauf
saja dan yang seorang lagi Abdur Rauf Hitam.
Menurut jalan cerita kitab itu, yang Abdur Rauf saja iaitulah Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri. Kedua-dua Abdur Rauf itu menerima wasiat daripada Syeikh Muhammad az-Zainusy Syakhiyah sewaktu mereka masuk ke dalam kubah Syeikh Syazili di Mokha.
Jadi
berdasarkan kepada kitab yang tersebut bererti Syeikh Abdur Rauf memang ada dua
orang. Walaupun dalam kitab tersebut tidak memberi maklumat secara jelas bahawa
mereka berasal dari Aceh, namun secara logiknya dapat diterima bahawa mereka
memang datang dari negeri yang sama.
Secara umumnya, mereka sama-sama berasal dari Sumatera. Penulis tidak bermaksud mencampuri pertikaian-pertikaian pendapat yang tersebut, tetapi dua orang yang bernama Abdur Rauf itu, penulis ungkapkan adalah menceritakan suatu penemuan penulis yang terbaru. Sekaligus adalah merupakan jawaban terhadap tulisan Almarhum Buya Hamka yang masih mencari-cari tentang Syeikh Abdur Rauf satu atau dua orang itu.
Syeikh
Abdur Rauf Hitam tidak dibicarakan dengan panjang di sini, yang dibicarakan
ialah Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri, penyusun Turjumanul Mustafid
iaitulah terjemahan dan tafsir al-Quran yang pertama dalam bahasa Melayu.
Hampir
semua karya beliau sudah penulis pegang dan baca, baik yang manuskrip mahupun
cetakan. Ada pun karya ulama bernama Syeikh Abdur Rauf Hitam belum lagi penulis
menemuinya. Oleh itu tidak perlu dibicarakan mengenai beliau dalam artikel ini.
Mengenai
para gurunya, Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri mencatatkan dalam karyanya,
Umdatul Muhtajin, secara keseluruhannya, termasuk salasilah Tarekat Syathariyah
dan Tarekat Qadiriyah, telah penulis tulis dalam buku Khazanah Karya Pusaka
Asia Tenggara jilid 1. Namun begitu, baik pada manuskrip ‘Umdatul Muhtajin
mahupun Kifayatul Muhtajin koleksi Pusat Manuskrip Melayu Perpustakaan Negara
Malaysia (PNM) terdapat ketinggalan beberapa nama jika dibandingkan dengan
salasilah Tarekat Syathariyah Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani.
Pada
salasilah Tarekat Syathariyah Syeikh Abdur Rauf al-Fansuri, tidak tersebut nama
Syeikh Abdullah asy-Syathari. Seharusnya guru Imam Qadi Syathari ialah Syeikh
Abdullah asy-Syathari, dan guru Syeikh Abdullah asy-Syathari ialah Syeikh
Muhammad Arif. Demikian menurut salasilah Tarekat Syathariyah Syeikh Daud bin
Abdullah al-Fathani.
Pada
salasilah Tarekat Syathariyah Syeikh Abdur Rauf al-Fansuri langsung saja
sesudah Syeikh Qadi Syathari berguru kepada Syeikh Muhammad Arif.
Orang-orang
anti tarekat selalu berpendapat bahawa salasilah tarekat ada yang
terputus-putus artinya seseorang guru tarekat meninggal dunia, muridnya pula
belum lahir. Hal ini berlaku seperti Syeikh Hasan al-Kharqani tidak pernah
berjumpa dengan Abi Yazid al-Bistami. Demikian juga Abi Yazid al-Bistami tidak
pernah berjumpa dengan Imam Ja’far Shadiq.
Pandangan
yang keliru dan salah itu perlu dijawab, jawabannya ialah bahwa kedua-dua
tempat pada salasilah itu tidak terputus, dengan hujah-hujah sebagai yang
berikut, bahawa yang tersebut ini memang ada golongan tarekat yang lebih suka
menyebut bahawa penerimaan itu adalah secara rohaniah.
Namun secara arif, pengkaji-pengkaji dan pengamal-pengamal tarekat mempunyai hujah-hujah lain, iaitu sebenarnya Syeikh Hasan al-Kharqani sebelum menerima secara rohaniah daripada Syeikh Abi Yazid al-Bistami. Beliau terlebih dahulu belajar dengan Syeikh Abi Muzhaffar at-Thusi. Syeikh Abi Muzhaffar at-Thusi belajar pula kepada Khawajah Abi Yazid al-Asyqi. Khawajah Abi Yazid al-Asyqi belajar kepada Muhammad al-Maghribi. Khawajah Muhammad al-Maghribi inilah yang sebenarnya menerima tawajuh tarekat daripada Syeikh Abi Yazid al-Bistami.
Adapun
perantaraan Syeikh Abi Yazid al-Bistami dengan Imam Ja’tar Shadiq pula, ialah
Syeikh Abi Yazid al-Bistami berguru kepada Imam Ali Ridha. Imam Ali Ridha
belajar kepada ayahnya Imam Musa al-Kazhim, Imam Musa al-Kazhim belajar pula
kepada ayahnya Imam Ja’far as-Shadiq.
Dengan
keterangan di atas tidak ragu lagi bahawa tarekat-tarekat yang diterima oleh
Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri dari guru-gurunya selama berada di Mekah,
Madinah dan Timur Tengah adalah sah ditinjau dari segi salasilah menurut istilah
tasauf atau sanad dalam ilmu hadis.
Dari keseluruhan gurunya yang cukup ramai, yang paling banyak beliau sebut ialah Syeikh Ahmad al-Qusyasyi dan Syeikh Ibrahim al-Kurani.
MURID-MURID
DAN KETURUNAN
Murid
Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri sangat ramai, tetapi yang dapat dipastikan
ada beberapa ulama besar yang sangat terkenal menyebarkan Islam di beberapa
tempat di seluruh dunia Melayu. Antara mereka ialah, Baba Daud bin Agha Ismail
bin Agha Mustata al-Jawi ar-Rumi. Beliau ini berasal daripada keturunan ulama
Rom yang berpindah ke Turki, keturunannya pula pindah ke Aceh sehingga menjadi
ulama yang tersebut ini. Keturunan beliau pula ada yang berpindah ke Pattani,
sehingga menurunkan ulama terkenal iaitu Syeikh Daud bin Ismail al-Fathani.
Setelah
berkhidmat di Mekah dikirim oleh saudara sepupu dan gurunya Syeikh Ahmad bin
Muhammad Zain al-Fathani ke Kota Bharu, Kelantan untuk memimpin Matba’ah
al-Miriyah al-Kainah al-Kalantaniyah. Lalu beliau berpindah ke Kota Bharu,
Kelantan, beliau dikenal dengan gelaran ‘Tok Daud Katib’.
Ada
pun Baba Daud bin Ismail al-Jawi ar-Rumi di atas beliau inilah yang
menyempurnakan karya gurunya Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri yang berjudul
Turjumanul al-Mutafid atau yang lebih terkenal dengan Tafsir al-Baidhawi Melayu,
iaitu terjemah dan tafsir al-Quran 30 juzuk yang pertama dalam bahasa Melayu.
Naskhah
asli tulisan tangan Baba Daud bin Ismail al-Jawi ar-Rumi itu dimiliki oleh
keturunannya Tok Daud Katib, lalu naskhah itu diserahkan kepada guru dan
saudara sepupunya Syeikh Ahmad al-Fathani.
Dari naskhah yang asli itulah diproses oleh Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani, Syeikh Daud bin Ismail al-Fathani dan Syeikh Idris bin Husein Kelantan sehingga terjadi cetakan pertama di Turki, di Mekah dan Mesir pada peringkat awal. Nama ketiga-tiga ulama itu yang dinyatakan sebagai Mushahhih (Pentashhih) pada setiap cetakan tafsir itu kekal diletakkan di halaman terakhir pada semua cetakan tafsir itu.
Turjumanul
Mustafid yang diterbitkan sampai sekarang adalah merupakan lanjutan daripada
cetakan yang dilakukan oleh Syeikh Ahmad al-Fathani dan dua orang muridnya itu
(keterangan lanjut mengenai ini lihat buku Khazanah Karya Pusaka Asia Tenggara,
jilid 1, 1990:157-172).
Murid
Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri yang lain pula ialah Syeikh Burhanuddin
Ulakan. Beliau inilah yang disebut sebagai orang yang pertama sebagai penyebar
Islam di Minangkabau (Sumatera Barat) melalui kaedah pengajaran Tarekat
Syathariyah.
Di
Jawa Barat, Indonesia terkenal seorang murid Syeikh Abdur Rauf bin Ali
al-Fansuri yang dianggap sebagai seorang Wali Allah. Beliau ialah Syeikh Abdul
Muhyi Pamijahan. Sepanjang catatan sejarah, beliau dianggap orang pertama
membawa Tarekat Syathariyah ke Jawa Barat dan selanjutnya berkembang hingga ke
seluruh tanah Jawa.
Adapun
mengenai Syeikh Yusuf Tajul Mankatsi yang berasal dari tanah Bugis ada riwayat
menyebut bahawa beliau juga murid Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri. Riwayat
lain menyebut bahawa Syeikh Yusuf Tajul Mankatsi itu adalah sahabat Syeikh
Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri, sama-sama belajar kepada Syeikh Ahmad
al-Qusyasyi dan Syeikh Ibrahim al-Kurani.
Walau
bagaimanapun, selembar salasilah yang ada pada penulis, yang ditemui di
Kalimantan Barat, menyebut Syeikh Yusuf Tajul Mankatsi menerima Tarekat Syathariyah
kepada Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri itu. Memang diakui bahawa Syeikh
Yusuf Tajul Mankatsi ialah orang pertama menyebarkan Tarekat Syathariyah di
Tanah Bugis atau seluruh Sulawesi Selatan.
Bahkan
dianggap juga beliau sebagai orang pertama menyebarkan pelbagai tarekat
lainnya, di antaranya Tarekat Qadiriyah dan Tarekat Naqsyabandiyah. Tetapi
berdasarkan manuskrip Mukhtashar Tashnif Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fanshuri
oleh Syeikh Abdur Rauf bin Makhalid Khali-fah al-Qadiri al-Bantani bahawa
Syeikh Yusuf al-Mankatsi adalah cucu murid kepada Syeikh Abdur Rauf al-Fansuri,
tertulis, “… kerana kata ini daripada Syeikh Yusuf (al-Mankatsi/al-Maqasari)
turun daripada Syeikh Muhyuddin Karang (Pamijahan), turun daripada Syeikh Abdur
Rauf al-Asyi”.
Murid
Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri di Semenanjung Tanah Melayu (Malaysia)
pula, yang paling terkenal ialah Syeikh Abdul Malik bin Abdullah Terengganu
atau lebih popular dengan gelar Tok Pulau Manis yang mengarang berbagai-bagai
kitab di antaranya Kitab Kifayah.’
Ada
yang meriwayatkan bahawa Syeikh Abdur Rahman Pauh Bok al-Fathani pernah belajar
kepada Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri. Tetapi dalam penelitian penulis
tidaklah demikian. Yang betul ialah ayah Syeikh Abdur Rahman Pauh Bok itu,
iaitu Syeikh Abdul Mubin bin Jailan al-Fathani dipercayai adalah sahabat Syeikh
Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri kerana sama-sama belajar kepada Syeikh Ahmad
al-Qusyasyi dan Syeikh Ibrahim al-Kurani. Sebagai pengenalan awal penyelidikan
murid-murid Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri di sini setakat ini dulu dan
penyelidikan lanjut masih sedang dijalankan.
KARYA-KARYA
Syeikh Abdul Rauf bin Ali al-Fansuri termasuk dalam golongan ulama dunia Melayu yang produktif dalam bidang karangan dalam bahasa Melayu. Karya beliau telah penulis senaraikan dalam buku Khazanah Karya Pusaka Asia Tenggara, jilid 1, sebanyak 25 buah.
Setelah
buku tersebut diterbitkan, diketahui pula karya beliau yang belum termasuk
dalam senarai yang tersebut. Karya-karya tersebut ialah: Aghmadhus Sail. Kitab
ini baru ditemui hanya sebuah saja, iaitu yang diamanahkan kepada Muzium Islam
Pusat Islam Kuala Lumpur. Kandungan kitab ini mengenai ilmu tauhid. Judul yang
lain juga baru diketahui pula ialah Kanzul Insaniyi, telah menjadi koleksi
Pusat Manuskrip Melayu PNM, nombor kelas MS1530.
Karya
Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri yang baru menjadi koleksi Pusat Manuskrip
Melayu PNM pula ialah Durratul Baidha’ Tanbihan lin Nisa’ nombor kelas MS 1625.
Oleh
itu, terdapat tiga karya Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri yang baru
diketahui, dengan disebutkan tiga buah kitab yang tersebut bererti ada 27 buah
karya beliau yang telah dikenalpasti kerana Hujjatul Balighah ternyata bukan
karya Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri, judul itu terpaksa digugurkan dari
senarai yang telah lalu.
PENUTUP
Demikianlah satu tinjauan mengenai Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri ulama Asia Tenggara yang berasal dari Aceh Selatan atau menurut pendapat yang lain berasal dari Mandailing (daerah Batak) yang telah menggunakan masa hidup mulai tahun 1001/1592 M.
Demikianlah satu tinjauan mengenai Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri ulama Asia Tenggara yang berasal dari Aceh Selatan atau menurut pendapat yang lain berasal dari Mandailing (daerah Batak) yang telah menggunakan masa hidup mulai tahun 1001/1592 M.
Namun
menurut pendapat lain 1024H/1615 M, dan juga ada pendapat lain mengatakan 1620
M, hingga wafat tahun 1693 M. Setelah wafat lebih terkenal dengan sebutan Teuku
Syiah Kuala.
Sumber: http://ajuncell.blogspot.com/2011/08/syaikh-abdur-rauf-al-fansuri-as-singkili.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan